Browse By Repository:

 
 
 
   

Kajian Pembangunan Komponen LPG Untuk Kenderaan

Mohd Syazwan , Solah (2007) Kajian Pembangunan Komponen LPG Untuk Kenderaan. Project Report. Melaka, Malaysia, UTeM. (Submitted)

[img] PDF (24 Pages)
Kajian_Pembangunan_Komponen_LPG_Untuk_Kenderaan_-_Mohd_Syazwan_b_Solah_-_TP243.M79_2007_24_Pages.pdf - Submitted Version

Download (1MB)
[img] PDF (Full Text)
Kajian_Pembangunan_Komponen_LPG_Untuk_Kenderaan_-_Mohd_Syazwan_b_Solah_-_TP243.M79_2007.pdf - Submitted Version
Restricted to Registered users only

Download (18MB)

Abstract

Kajian ini mengisarkan tentang pembangunan komponen sistem gas petroleum cecair (LPG) untuk kenderaan yang dijalankan bagi memenuhi syarat penganugerahan Sarjana Muda Kejuruteraan mekanikal. Proses pembangunan sistem LPG ini terbahagi kepada dua bahagian utama iaitu pemabaman konsep serta kajian ilmiah berkaitan dan bahagian keduanya ada1ah menjurus kepada pemasangan sistem LPG pada go kart. Kajian serta analisis juga telah dilakukan pada sistem ini untuk menentukan keberkesanan penggunaan bahan api alternatif LPG pada enjin yang berkapasiti rendah. Dalam kajian ini, terdapat beberapa ujikaji yang dijalankan antaranya mengkaji prestasi kenderaan dan susun atur yang sesuai untuk sistem gas petroleum cecair (LPG) Bagi ujikaji prestasi kenderaan, enjin yang menggunakan bahan api petrol digunakan sebagai perbandingan. Antara ujikaji yang dijalankan ada1ah ujikaji menentukan kadar aIir udara dan bahan api, ujikaji menentukan penggunaan bahan api dan ujikaji perbezaan tekanan. Dalam projek ini, ujikaji yang dijalankan pada sebuah go kart yang menggunakan enjin motosikaI berkapasiti 110 cc. Daripada kajian yang telah dijalankan dapat dibuktikan bahawa penggunaan bahan api LPG adaIah lebih ekonomi daripada penggunaan petrol. Selain itu juga, dengan kajian yang dijalankan dapat diketahui bahawa kadar alir udara bagi LPG ada1ah kurang baik berbanding dengan kadar aIir udara petrol. Di samping itu, dengan kajian yang dilakukan untuk mengetahui perbezaan kadar aIir bahan api, didapati bahawa kadar aIir baha api petrol ada1ah lebih baik berbanding dengan kadar alir kerana sistem karburetor petrol ada1ah lebih sempuma jika dibandingkan dengan sistem alat pencampur Daripada ujikaji yang dijalankan dapatlah membezakan kebaikan antara bahan api LPG dan petrol bagi kegunaan enjin berkapasiti rendah.

Item Type: Final Year Project (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Liquefied petroleum gas
Subjects: T Technology > T Technology (General)
T Technology > TP Chemical technology
Divisions: Library > Final Year Project > FKM
Depositing User: Nooraidillah Rasdi
Date Deposited: 07 May 2013 00:27
Last Modified: 28 May 2015 03:50
URI: http://digitalcollection.utem.edu.my/id/eprint/7606

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year