Zolkepli, Buang and Syed Najmuddin , Syed Hassan and Mohd Fauzi, Kamaruddin and Ismail , Ibrahim and Muliati, Sedek (2008) Penerapan Kemahiran Insaniah Dalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Dikalangan Pelajar Di Utem. Project Report. UTeM, Melaka, Malaysia. (Submitted)
![]() |
Text (24 page)
Penerapan Kemahiran Insaniah Dalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Dikalangan Pelajar Di Utem.pdf - Submitted Version Restricted to Registered users only Download (7MB) |
Abstract
Kemahiran lnsaniah (KI) adalah indikator kualiti modal insan dalam konteks memenuhi cabaran dan Wawasan 2020. Justeru, tujuh elemen Kl telah dikenal pasti dan diterapkan di semua lnstitut Pengajian Tinggi (IPT) untuk menjana modal insan Kelas Pertama dan menepati piawaian. Tujuh elemen utama ini merangkumi kemahiran berkomunikasi, pemikiran kritis dan kemahiran menyelesaikan masalah, kemahiran kerja berpasukan, pembelajaran berterusan dan pengurusan maklumat, kemahiran keusahawanan, etika dan moral profesionalisme dan kemahiran kepimpinan (Modul Pembangunan Kemahiran lnsaniah, KPT 2006). lni selaras dengan intipati Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) iaitu melahirkan modal insan yang seimbang daripada segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.
Item Type: | Final Year Project (Project Report) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Universities and colleges -- Curricula -- Malaysia, Curriculum enrichment -- Evaluation, Life skills -- Study and teaching -- Malaysia SUBJECT Education -- Malaysia -- Curricula |
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LC Special aspects of education |
Divisions: | Library > Long/ Short Term Research > PBPI |
Depositing User: | Zulkarnaen Mahat |
Date Deposited: | 04 Nov 2015 03:04 |
Last Modified: | 04 Nov 2015 03:04 |
URI: | http://digitalcollection.utem.edu.my/id/eprint/15081 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |