Syed Najmuddin, Syed Hassan and Asiah, Mohd Pilus and Aziz, Yahya (2011) Keberkesanan Kursus Kokurikulum Berkredit Dalam Memperkasakan Kemahiran Insaniah Dalam Kalangan Pelajar Institusi Pengajian Tinggi Awam. Project Report. UTeM, Melaka, Malaysia. (Submitted)
PDF (Full Text)
Keberkesanan_Kursus_Kokurikulum_Berdredit_Dalam_Memperkasakan_Kemahiran_Insaniah_Dalam_Kalangan_Pelajar_Institusi_Pengajian_Tinggi_Awam.pdf - Submitted Version Restricted to Registered users only Download (10MB) |
Abstract
Tujuan kajian ini adalah untuk mengenalpasti keberkesanan kokurikulum berkredit dalam memperkasakan Kl dalam kalangan pelajar institusi pengajian tinggi awam di Malaysia. Kajian juga bertujuan untuk mengenalpasti penguasaan Kl dalam kalangan pelajar-pelajar institusi pengajian tinggi awam mengikut jantina. Subjek terdiri daripada pelajar-pelajar universiti daripada beberapa buah universiti di Malaysia yang berumur antara 17 hingga 44 tahun terdiri daripada pelajar lelaki (N= 440) dan perempuan (N= 560). Dapatan menunjukkan pelajar-pelajar menguasai Kl mengikut keutamaan adalah kemahiran kerja berpasukan (M=4.21; SD=.49), kemahiran etika moral profesional (M=4.20; SD=.48), kemahiran pendidikan sepanjang hayat (M=4.16; S0=. 53), kemahiran kepimpinan (M=4.11 ; SD=.58), pemikiran kritis dan kemahiran menyelesaikan masalah (M=4.06; SD=.55), kemahiran berkomunikasi (M=4.05; SD=.54, dan kemahiran keusahawanan (M=3.95; S0=.61 ).
Item Type: | Final Year Project (Project Report) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Curriculum enrichment -- Evaluation, Life skills -- Study and teaching -- Malaysia, Education -- Malaysia -- Curricula, Universities and colleges -- Curricula -- Malaysia |
Subjects: | L Education > LC Special aspects of education L Education > L Education (General) |
Divisions: | Library > Long/ Short Term Research > PBPI |
Depositing User: | Nor Aini Md. Jali |
Date Deposited: | 02 Dec 2014 17:58 |
Last Modified: | 28 May 2015 04:31 |
URI: | http://digitalcollection.utem.edu.my/id/eprint/13358 |
Actions (login required)
View Item |